We zijn gewoon niet zo goed als we denken

Deflated Balloon

Ook als je thuis werkt moet je een middagpauze nemen. Vind ik. Dus dit moment pak ik even om nog wat koffie te drinken en een broodje weg te happen. Daarbij is dit mijn kans om in luttele minuten wat frustratie van mij af te tikken. Waar gaat het over? Over mijn gezondheid? Mijn werk? Mijn toekomstplannen? Niets van dat alles. Dit gaat over voetbal en over het inzicht dat we gewoon niet zo goed zijn als we denken. Haak af of treur mee – zie zelf maar.

Allereerst: voetbal is totaal onbelangrijk. Ik heb berichten gehoord over de miljoenen euro’s die aan de neuzen van supermarkten voorbij gaan nu Ons Oranje zichzelf gediskwalificeerd heeft voor het EK volgend jaar. Het zal wel zo zijn. Maar dat geld wordt ongetwijfeld uitgegeven aan andere totaal onbelangrijke dingen.

Ben ik een voetbalhater? Absoluut niet – het is mijn favoriete kijkspelletje. En ik kan me ook heerlijk laten meeslepen door de hele amusementswereld eromheen – inclusief de voor- en nabeschouwingen. Maar op mijn beste momenten weet ik weer dat ik me druk zit te maken over zaken die in breder perspectief van weinig tot geen belang zijn. Er zijn in deze tijd wel andere problemen die onze energie en aandacht vragen. Waarschijnlijk is het wel heilzaam voor dit bij vlagen dolgedraaide land om een keer buitenspel te staan. Daarom tel ik nu de zegeningen van een EK zonder Oranje.

Nederlanders hebben – in tegenstelling tot onze Zuiderburen – een veel te hoge pet van zichzelf op. Ja, we hebben een voetbalhistorie om trots op te zijn, maar ‘resultaten uit het verleden…’ (maak zelf deze zin af).

Als je op sportgebied een tijd door ‘magere jaren’ moet gaan, ontstaan er kansen voor de toekomst. Nu is het misschien wel de tijd om afscheid te nemen van een generatie die ons veel plezier (en frustratie) heeft opgeleverd, zodat er ruimte komt voor jonge sporters die weer van onderaf mogen opbouwen. Wat mij betreft onder leiding van Danny Blind, want het heeft helemaal geen zin om voortdurend nieuwe bondscoaches te benoemen. Blind is een man met ervaring, hij heeft de juiste leeftijd en de mensen om zich heen die kunnen werken aan een nieuw oranje.

Dit is – zo meen ik – het belangrijkste inzicht op nationaal voetbalgebied: we zijn gewoon niet zo goed als we denken. Als je niet kunt winnen van IJsland uit en thuis, dan moet je accepteren dat je niet op het EK hoort. Misschien stijgen de IJslanders wel boven zichzelf uit, maar we hebben het over een land met minder inwoners dan er bij ons lid zijn van de KNVB. IJsland is qua oppervlakte groot, maar qua inwonertal kleiner dan Luxemburg. We hebben dus op dit moment gewoon niets te zoeken op een EK. Leuk is anders, maar dit is de realiteit van het moment.

Zo, en nu weer fijn aan het werk. En oh, ja: hup België!

3 gedachten over “We zijn gewoon niet zo goed als we denken

  1. Ik heb oprecht te doen met alle voetballiefhebbers (onder wie enkelen die mij zeer dierbaar zijn). Maar wat een milieuwinst dat Nederland is uitgeschakeld van deelname! geen plastic rotzooi bij de kassa, geen overbodige plastic vlaggetjes, en ga zo maar door.
    Misschien dat er nu ook eens wat minder geld gaat naar (ik doe maar een greep) stadions, politiebewaking van wedstrijden, enzovoorts.
    En met Paul zeg ik: hup België! Of IJsland, of Tsjechië…

Zeg iets terug op Vrijspraak

