Angelique Bos op Lesbos (01) – ‘Please Angelique can you organise it up there?’

angbos01Na de indringende verslagen van Jolanda Kromhout heb ik nu aan Angelique Bos de gelegenheid geboden om ons via dit blog indrukken door te geven van de hulpverlening aan bootvluchtelingen door Nederlandse vrijwilligers op Griekse eilanden. Jolanda gaf ons informatie door vanaf Kos, Angelique zet zich nu in op Lesbos – een ander Grieks eiland voor de Turkse kust.

_84818869_greecekoslesbos4640815

Angelique en haar man Onno Bos haalden internationaal het nieuws omdat zij aan het eind van hun vakantie in augustus besloten langer op Lesbos te blijven om daar hulp te verlenen aan de gestrande bootvluchtelingen. Lees bijvoorbeeld dit artikel in de Engelse krant The Independent. Het verslag van Angelique begint op de dag van haar vertrek, nu alweer 15 dagen geleden. Ik zal haar vragen ons binnenkort een update te geven van wat er sindsdien gebeurd is.

02.10.15 [ gastblog Angelique Bos ]

Om half zes vertrek ik met het vliegtuig naar Lesbos. Er zitten maar 30 passagiers in het vliegtuig. Het toeristenseizoen is voorbij. In Samos (tussenstop) stappen de meeste mensen uit. Al snel blijkt dat de 8 passagiers die verder reizen naar Lesbos op weg zijn met eenzelfde doel: hulp geven aan de duizenden vluchtelingen die op dit eiland aankomen.

Ik slik en veeg geëmotioneerd wat tranen weg. Wat een ellende.

angbos02In mijn huurauto rijd ik Molyvos binnen. Afgelopen zomer reed ik hier ook. De straten vol met toeristen. Nu rijd ik dezelfde straat in. Nog steeds lopen er veel mensen op straat. Maar deze keer zijn het geen toeristen. Het zijn ouders met kleine kinderen op hun arm, een rugzak op hun rug of een vuilniszak tussen hen in. Ze zien er moe uit. Tientallen vluchtelingen passeer ik op de weg naar de haven. Ik slik en veeg geëmotioneerd wat tranen weg. Wat een ellende. Als ik bij stichting ‘Starfish’ arriveer, hoor ik dat er die dag al veertig boten zijn aangekomen. In één boot zitten 50 vluchtelingen. Aan het einde van de dag staat de teller op ruim 80 boten. In totaal zijn dat meer dan 4000 vluchtelingen, waarvan zeker 1000 kinderen. Velen zijn al meer dan een maand op reis en hebben al enkele dag en niet gegeten.

Gebruikte slaapzakken en vieze dekens. Meer is er op dit moment niet

angbos03Er zijn in Molyvos twee kampen. Het kamp in de haven en een kamp 5 km buiten het dorp. In dit kamp zijn verschillende tenten opgezet: eerste hulp, ticket-office (voor een kaartje voor de bus), voedsel/drinken, kleding, slaapzakken. Overal staan lange rijen. De vrijwilligers werken 14 – 18 uur per dag en doen wat ze kunnen. Ik laat mijn spullen in mijn auto staan en besluit maar meteen aan het werk te gaan. Omdat ik hier afgelopen zomer ook heb gewerkt, word ik verantwoordelijk gesteld voor het kamp in de haven (‘Please Angelique can you organise it up there?) Hier worden alle vluchtelingen opgevangen die door de havenpolitie worden binnengebracht. Hun motors zijn uitgevallen op zee of ze zijn gekapseisd. Velen zijn onderkoeld als ze binnen komen. We wikkelen ze in emergency blankets en zorgen voor droge kleding. Mensen zijn overstuur ‘We almost drowned!’ We luisteren naar hun verhalen en geven een boterham en wat te drinken. Daarna wijzen we ze een plekje waar ze op de grond kunnen slapen. Gebruikte slaapzakken en vieze dekens. Meer is er op dit moment niet, maar de mensen zijn blij dat ze wat hebben. ’s Avonds om 23.30 uur wordt er nog een groep drenkelingen binnengebracht. Om 2.00 uur kruip ik mijn bed in. Welkom op Lesbos…

Fragment HART VAN NEDERLAND augustus 2015 (vakantie Angelique en Onno Bos)

Source map: BBC

Zeg iets terug op Vrijspraak

