Angelique Bos na bezoek Lesbos (06/slot) > “Jij hebt die lui geholpen om Europa binnen te komen…”

lb01 (1)[ Gastblog van Angelique Bos ]

Parijs is in rouw. De wereld is geschokt door wat er vrijdagavond is gebeurd.

Zaterdagmorgen om 8.00 uur zet ik een kop thee en open mijn ‘What’s app’. Het eerste bericht dat ik lees, is dit: ‘Stop jij met die moslims te helpen? Meer dan vier aanslagen in Parijs en 150 doden. Jíj hebt die lui geholpen om Europa binnen te komen…’ Dat zijn duidelijke woorden. Wat mij betreft een opmerking ver onder de gordel.

Zij zijn óók bang

LB02Sinds ik terug ben uit Lesbos, verbaast het me steeds meer hoe lichtvaardig er geoordeeld wordt over mensen die uit hun vaderland zijn gevlucht. Velen zijn zelf op de vlucht geslagen voor ISIS en hebben de meest afschuwelijke dingen gezien. Zij zijn óók bang. Naast de angst voor ISIS regent het bommen. Deze mensen zijn gevlucht omdat ze willen overleven. Vrij willen zijn. Te eten willen hebben. Medische verzorging nodig hebben. Hoe dankbaar zijn deze mensen als ze Lesbos bereiken! Ik heb veel stoere mannen zien huilen en horen roepen: ‘We zijn eindelijk veilig!’ Niet wetend welke tegenslagen zij op hun reis door Europa nog tegen zullen komen.

Natuurlijk ben ik niet naïef

Niemand kiest ervoor om zijn huis, bezittingen, baan, familie en vrienden op te geven om in een ander land, met een onverstaanbare taal en vele andere gewoonten een nieuw bestaan op te bouwen. De reis naar Europa is een gevaarlijke reis van duizenden kilometers. Dat doe je niet voor je lol.

Natuurlijk ben ik niet naïef. De kans is aanwezig dat een terrorist de vluchtelingenroute kiest en ondanks de diverse controlepunten door de mazen van het web glipt. Maar betekent dit dan dat we ons moeten laten leiden door de enkeling die misbruik van ons maakt en we de duizenden wanhopige vluchtelingen die op de vlucht zijn voor ditzelfde gevaar maar niet meer moeten helpen? Voorlopig zal dit wel een groot punt van discussie blijven. Binnen mijn familie, in de straat, op mijn werk. Uitgesproken, via sociale media of alleen gedacht.

lb03

Angelique, bedankt voor je updates – bedankt voor de tijd en energie die je gestopt hebt in het helpen van je medemensen. Laat je niet ontmoedigen door boze mensen die alleen vanuit angst en veroordeling reageren. Het kwaad vindt altijd een weg – maar het goede moet beschermd en versterkt worden en zal uiteindelijk overwinnen.

Paul

2 gedachten over “Angelique Bos na bezoek Lesbos (06/slot) > “Jij hebt die lui geholpen om Europa binnen te komen…”

Zeg iets terug op Vrijspraak

