Vrede op aarde aan de mensen van goede wil

jesaja_jezusWe gaan richting Kerst en dan komen er weer wat kwijlerige liedjes uit de radio. Vooral als je op zenders afstemt die alleen zorgen voor muzikaal behang. Er zitten natuurlijk wel een paar mooie liedjes bij, maar de meeste zijn grijsgedraaid en ik kan ze niet meer horen. Maar het goede nieuws van Kerst komt dit jaar tot leven. Let op wat er gaat gebeuren, we zijn nog maar net begonnen en jij kunt je aansluiten bij de mensen van goede wil.

PEOPLE ARE BLIND

Wat is er aan de hand in Nederland? Ik zit een paar dagen ziek thuis nadat ik een gevoel van grieperigheid wekenlang voor me uitgeschoven heb. Ik heb helemaal geen tijd om ziek te zijn. Ik wilde direct naar de Vluchtkerk toen Jan Wolsheimer me belde, maar voelde me steeds beroerder worden. Vanachter mijn beeldscherm kan ik, via sociale media en telefoon, toch nog wat betekenen. En het werk gaat ook gewoon door. Maar ik heb iets meer tijd voor bezinning dan mijn broers en zussen in de Vluchtkerk hebben. Zij staan nu met hun voeten op afgedankte vloerbedekking om bij geschonken straalkacheltjes te luisteren, te zorgen en te regelen. Het zijn mensen van goede wil en ik heb zo’n vreemd gevoel van trots en blijdschap als ik aan hen denk. En morgen ga ik bij hen langs. Ik ga helpen om de mensen een gezicht te geven. Ik ga er met anderen voor zorgen dat we geen naamloze schimmen naar een niet bestaand niemandsland verbannen. “If you are a writer you have to remember this: people are blind. Give them back their eyes!” Het is een wijze uitspraak van een van de onuitzetbare asielzoekers die schuilen bij Sint Jozef in Bos & Lommer. En hij heeft bij mij de juiste snaar geraakt. Ik zal schrijven en ik zal foto’s maken. Ik zal doen wat ik kan.

ONOPLOSBAAR

Ik zal het maar direct zeggen: we hebben een paar ‘onoplosbare’ problemen in deze wereld. Als er iemand is met een optimistisch geloof, dan ben ik het wel – ik wil niemand ontmoedigen. Maar dit is de realiteit: mensen zijn ziende blind en horende doof en dat is al eeuwenlang geschreven en geroepen door zieners en profeten. Iemand moet de diagnose stellen, iemand moet de handen uit de mouwen steken en gaan helpen, ook als je weet dat je dwars tegen de stroom in moet gaan. Geef niet op.

Wie zijn er in beweging gekomen in en rond de Vluchtkerk? Er zijn een aantal mensen bij die ik heel goed ken en blind vertrouw. Er bestaat het gevaar dat een dergelijke actie geclaimd gaat worden door mensen met een bepaalde religieuze of politieke overtuiging, maar dat mag nu niet gaan gebeuren. Ik grijp terug op een aanduiding die ons vanuit de hemel is toegezongen: ‘Vrede op aarde aan de mensen van goede wil’.

GOED NIEUWS

Heb je het helemaal gehad met mooie praatjes en slappe liedjes? Ik ook! Ga op zoek naar mensen van goede wil. Het zijn anarchisten, krakers, wereldverbeteraars, kunstenaars, filosofen, humanisten en ja er zitten gelukkig ook veel gelovigen bij. Vanaf nu kun je laten zien dat je schoon genoeg hebt van het ongeremd nastreven van eigen belangen, geldzucht, bekrompenheid, vreemdelingenangst, uitsluiting, harteloosheid en visie-loze korte termijn politiek. Luister naar de mensen die een nieuw lied zingen met een heel oud refrein. Walk on! Steun de doeners die al aan de slag zijn gegaan toen anderen nog hun vergadering aan het voorbereiden waren. Kijk wat je in huis hebt en stap over al die verschillen heen. Buiten vallen veel tegenstellingen weg – haal je geloof achter de voordeur vandaan en ga eens zien hoe mooi het is om samen te werken met andere mensen van goede wil. Steun de Vluchtkerk, doe mee aan Verknal het niet en dergelijke acties, help mensen in nood – je hoeft niet ver weg te gaan om te ontdekken wat je kunt doen.

Een gedachte over “Vrede op aarde aan de mensen van goede wil

Zeg iets terug op Vrijspraak