Wees ons, opvoeders, genadig!

Robin_Sosha_PascalleVaders, maak uw kinderen niet verbitterd, maar vorm en vermaan hen bij het opvoeden zoals de Heer dat wil. (Efeze 6:4)

Als we gezegend zijn met kinderen, dan mogen wij hen helpen bij het opgroeien tot volwassenheid. Dat klinkt mooi en het is ook mooi! Maar ik hoor in gedachten allerlei mensen zuchten. Misschien zucht iemand: had ik maar een kind! Mogelijk verzucht iemand anders: je moest eens weten hoe moeilijk ik het heb met de opvoeding! Of: ik sta er helemaal alleen voor! Ik ken jullie omstandigheden niet, maar de hemelse Vader kent ze wel. Hij kent je verdriet en je zorgen – daar ben ik van overtuigd. Deel alles met Hem!

Laat ik dicht bij mezelf blijven. Samen met mijn vrouw mocht ik drie kinderen krijgen. Middelbare scholieren nu! De oudste gaat al bijna naar de universiteit, terwijl ik me nog zo levendig kan herinneren hoe ik hem als baby in bad deed en als jochie naar bed bracht. Ik kan uit ervaring zeggen: de tijd die je met kleine kinderen doorbrengt gaat heel rap voorbij. Misschien juist wel als je intens van hen geniet, met ze meeleeft, actief bent!

Ik heb een wissel in mijn carrière omgezet toen onze kinderen nog klein waren. De jongste moest toen zelfs nog geboren worden. Ik had een verantwoordelijke baan met veel verplichtingen. Er ging heel erg veel tijd en energie in die baan zitten en het ging qua carrière wel goed met me. Maar ik wist dat ik in die baan veel van mijn gezinsleven moest opofferen om succesvol te kunnen blijven. Er deed zich een mooie kans voor om een andere job aan te nemen. Voor veel mensen in mijn omgeving maakte ik een merkwaardige overstap, maar ik heb geen seconde spijt gehad van de keuze om een baan aan te nemen die me meer tijd gaf om echtgenoot en vader te zijn.

Als vader met tijd voor z’n kinderen heb ik onvergetelijke herinneringen aan hun kindertijd. Zij hopelijk ook aan hun vader! En nu geniet ik van hun laatste groeispurt naar volwassenheid. Mijn opvoedtaak is zeker nog niet af. Ik hoop dat ik het doe zoals de Heer het van mij vraagt: met veel liefde en geduld.

Er is maar één perfecte Vader en dat bent U. Wees ons, opvoeders, genadig!

Geschreven voor Preek door de Week van De Meerkerk (thema preekserie: ‘duurzaam delen’ – deze overdenking volgt op een opdrachtdienst).

Zeg iets terug op Vrijspraak

