Menno’s Fermanje in Pingjum


Een onopvallend huis in het dorp Pingjum, Friesland. Achter de gevel is een van de best bewaarde schuilkerken van ons land te vinden: Menno’s Fermanje (Fries voor Vermaning – de naam die Doopsgezinden voor hun kerkgebouw gebruiken). Vandaag mochten we er een kijkje nemen. Het schijnt dat er jaarlijks veel buitenlandse toeristen naar Pingjum en Witmarsum komen omdat dit de geboortegrond van Menno Simons is (zijn volgelingen worden nu Menisten of Mennonieten genoemd).

De naam Menno’s Fermanje is wat misleidend, want deze schuilkerk is 40 jaar na de dood van Menno Simons in gebruik genomen. Pingjum is de geboorteplaats van Menno’s vader (zelf werd hij in het nabijgelegen Witmarsum geboren). Later werkte hij zelf in dit dorp als vicaris. Dit artikel van Haro Hielkema geeft kort en bondig wat meer informatie. Ik volsta hier met het plaatsen van een paar foto’s die ik vandaag heb gemaakt en ik geef een aantal links. Laat het in een comment weten als je ook iets interessants mee te delen hebt! 

Want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. 1 Kor.3:11 (Favoriete bijbeltekst van Menno Simons)

In het gastenboek van de Fermanje schreef ik dat het goed is dat we vrij zijn om te geloven. Daar word je weer bij bepaald als je hoort en ziet hoe mensen met elkaar en met elkaars levensovertuiging omgingen in die dagen (eerste helft 16e eeuw). Helaas geldt dat voor veel plaatsen in deze wereld nog altijd. Ik ben blij dat ik in dit land en in deze tijd leef en dat ik in alle vrijheid mijn geloof met anderen mag belijden en delen! (Klik op de afbeeldingen voor een grotere weergave).

Links naar Engelstalige sites: 
Mennonite Church USA de officiële website van het Amerikaanse kerkgenootschap
Third Way site Mennonites met een pagina over basic beliefs
Mennonites History hier ook (onderaan de pagina) uitleg van het verschil tussen Amish en Mennonites
Famous Mennonites (waaronder song writer, zanger en aanbiddingsleider Brian Doerksen – deze link is goed, die daar niet!)

Zeg iets terug op Vrijspraak