Amsterdamse school in Halfweg: Onze-Lieve-Vrouw-Geboortekerk van architect Jan Kuyt

Halfweg ligt voor mij op de route van werk naar huis. Ik werk in Amsterdam Sloterdijk. Gewoonlijk rijd ik door naar het Rottepolderplein en dan ga ik over de Drie Merenweg (N207) naar Hoofddorp. Op mijn route zie ik gebouwen die ik wil fotograferen – vooral de voormalige suikerfabriek is een droomobject. Maar iets verder Halfweg in  (richting de Ringvaart en Zwanenburg) staat een kerkgebouw dat de aandacht verdient. Het gaat om de rooms-katholieke Onze-Lieve-Vrouw-Geboortekerk uit 1929, ontworpen door architect Jan Kuyt in de stijl van de Amsterdamse school. (Leuk weetje: Jan Kuyt was de ‘huisontwerper van Vroom & Dreesmann’ – zie hier. In zijn werk zijn elementen van de Amsterdamse school, art-deco en de nieuwe zakelijkheid terug te vinden – aldus Wikipedia). Ik heb niet zo lang geleden op Facebook al wat iPhone foto’s gepost, maar begin deze maand had ik ook mijn Nikon bij me en besloot ik om wat foto’s van dit bijzondere gebouw te maken. Restauratie is hard nodig, dat zie je aan de buitenkant al, maar dit is wel een gebouw dat behouden moet blijven als cultureel erfgoed. Het Jezus-beeld voor de kerk is ook het bekijken waard. Met wisselende wolkenluchten kun je hier fraaie plaatjes schieten… Ik laat er hier een paar zien. Klik op de afbeeldingen voor grotere weergave.

Een gedachte over “Amsterdamse school in Halfweg: Onze-Lieve-Vrouw-Geboortekerk van architect Jan Kuyt

  1. In dezelfde tijd e met deels dezelde materialen bouwde Jan Kuyt de kloosterschool op Lauriergracht 37 te Amsterdam

Zeg iets terug op Vrijspraak